دکتر کاظم محقق

خانه بهترین بوتاکس دنیا در کدام کلینیک ها فراهم است؟

بهترین بوتاکس دنیا در کدام کلینیک ها فراهم است؟

 

بوتاکس دارویی ست که از سمی به نام سم بوتولینوم به دست می آید، سم بوتولینوم خود به توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم تولید می گردد. در پزشکی برای درمان بیماری های عضلانی خاص و در بحث زیبایی برای جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک‌ها  از طریق فلج موقت عضلات استفاده می شود.

در دهه ۱۹۸۰ ، Jean و Alastair Carruthers ، چشم پزشک و متخصص پوست کانادایی ، وقتی به طور تصادفی متوجه شدند هنگامی که بیماران به دلیل اسپاسم صورت، تزریق بوتاکس را دریافت کردند، خط اخمشان هم محو می شود، و از این رو خاصیت ضد پیری سم را کشف کردند. مطالعات بعدی خطر طولانی مدت بوتاکس را نشان نداد.

 

سرفصل ها 

بوتاکس تحت نام های تجاری زیر به فروش می رسد

 

حقایق سریع تزریق بوتاکس پیشانی 

در اینجا برخی نکات کلیدی در مورد تزریق بوتاکس آورده می شود. جزئیات بیشتر و اطلاعات مفصل تر در مقاله اصلی قرار داده شده است.

تزریق بوتاکس از محبوب ترین درمان های زیبایی ست و هر ساله میلیون ها نفر در جهان از آن استفاده می کنند.
بوتاکس سمی حاصل از کلستریدیوم بوتولینوم ( یک ارگانیسم موجود در محیط زیست طبیعی ) است که تا حد زیادی غیر فعال و غیر سمی شده است.

سم بوتولینوم با فلج کردن عضلات زیرین پوست برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک ها استفاده می شود.
پزشکان از تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد، میگرن، اختلالات عضلانی، و برخی اختلالات مثانه و روده نیز استفاده می کنند.
بوتولیسم، عفونت با خود سم بوتولینوم است و می تواند موجب نارسایی تنفسی گشته و موجب مرگ گردد.
فقط یک گرم سم بوتولینوم می تواند بیش از یک میلیون نفر را بکشد. دو کیلوگرم از این سم می تواند کل جمعیت انسانی کره زمین را از بین ببرد.

 

منشاء تزریق بوتاکس پیشانی 

کلستریدیوم بوتولینوم، ارگانیسمی است که بوتاکس از آن گرفته شده است. این باکتری، به صورت غیر فعال در محیط زیست طبیعی ، از جمله در جنگل و خاک کشاورزی، و در رسوبات دریاچه ها، رودخانه ها، آب های ساحلی و آب های تصفیه نشده یافت می گردد.

این باکتری همچنین می تواند در روده پستانداران و ماهی ها و در آبشش و امعا و احشا خرچنگ ها و صدف ها یافت گردد. این موارد طبیعی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم و هاگ های آن معمولا نسبتا بی ضرر می باشد. مشکلات معمولا تنها زمانی بوجود می آید که هاگ ها به سلول رویشی تبدیل می گردند و جمعیت باکتری در نقطه متمرکز شده، شروع به تولید سم بوتولینوم مرگبار می کنند که مسئول ایجاد علائم بوتولیسم می باشد.

نوروتوکسین سیستم عصبی را هدف قرار می دهد، در نتیجه فرآیندهای پیام رسانی سلول های عصبی ( عامل برقراری ارتباط موثر سلول های عصبی با هم ) را مختل می سازد. نوروتوکسین مورد بحث در تولید بوتاکس ، سم بوتولینوم ( یا به اختصار BTX یا BONT  ) است و به هشت نوع  A، B، C ، ​​D، E، F، G  و  H تقسیم می گردد.

از بین اینها انواع  A، B، E  و در موارد نادر، نوع F باعث بوتولیسم در انسان می گردد، در حالی که انواع C و D باعث بیماری در پستانداران دیگر، پرندگان و ماهی ها می گردند. اگر چه نوع G در آرژانتین از خاک جدا شده است، ولی هیچ شیوعی از بیماری ناشی از این سم شناسایی نشده است.

بوتاکس چیست؟

سم بوتولینوم یکی از سمی ترین مواد شناخته شده برای انسان است. دانشمندان برآورد کرده اند که یک گرم از آن می تواند بیش از یک میلیون نفر و دو کیلو گرم آن می تواند تمام انسان های روی زمین را از بین ببرد. در غلظت های بالا ، سم بوتولینوم می تواند علائم بوتولیسم که یک بیماری شدید تهدید کننده حیات است را ایجاد کند. بوتولیسم بدون درمان ممکن است موجب نارسایی تنفسی و مرگ گردد. با وجود سمیت و گرانی، متقاضیان بسیاری دارد.

تزریق بوتاکس چیست
بوتاکس صورت، سم بوتولینوم برای درمان مشکلات عضلانی خاص و در زیبایی برای حذف چروک ها با فلج موقت عضلانی، تزریق می گردد.

 

تزریق بوتاکس ثابت کرده در صورتی که در دوز و تواتر زمانی مناسب تزریق گردد، در درمان شرایط بالینی مختلف، یک پروتئین درمانی موفق و ارزشمند ست.

 

“فقط میزان دوز است که باعث می شود بتوان از یک سم، اثر درمانی گرفت”

سم بوتولینوم را می توان در غلظت های بسیار کم به انسان تزریق کرد تا با جلوگیری از انتقال سیگنال های سلول های عصبی به عضلات، و ممانعت موثر از انقباض عضلات، آنها را فلج کند.

به منظور انقباض عضلات، عصب ها از انتهای خود، جایی که به سلول های عضلانی متصل می شوند، یک پیام رسان شیمیایی به نام استیل کولین را آزاد می کنند. استیل کولین به گیرنده های موجود در سطح سلول های عضلانی متصل گشته و باعث می شود سلول های ماهیچه ای منقبض یا کوتاه گردند. بوتاکس تزریق شده، مانع از آزاد سازی استیل کولین شده و از انقباض سلول های عضلانی جلوگیری می کند. اثر سم بوتولینوم باعث کاهش انقباضات غیر طبیعی عضلات شده و موجب می گردد عضلات کمتر سفت گردند.

کاربرد های پزشکی و زیبایی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس عمدتا به عنوان درمانی برای کاهش چین و چروک های صورت و خطوط ریز در بزرگسالان مسن تر استفاده می شود. علاوه بر کاربردهای زیبایی، در درمان انواعی از شرایط پزشکی از جمله لوچی چشم، میگرن، عرق کردن بیش از حد و مثانه نشت کننده مفید است. سم بوتولینوم در حال حاضر برای درمان بیش از ۲۰ بیماری مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصارف بیشتری هم تحت بررسی قرار دارد.

بوتاکس ابرو در حال حاضر برای کاربردهای درمانی زیر مورد تایید قرار گرفته است:

بلفارواسپاسم (اسپاسم پلکها)
دیستونی چرخش گردن ایدیوپاتیک (اسپاسم شدید عضلات گردن و شانه)
میگرن مزمن
هیپرهیدروز زیر بغل شدید اولیه (تعریق بیش از حد)
انحراف چشم یا استرابیسم (لوچی چشم)
اسپاسم پس از سکته مغزی اندام فوقانی
بی اختیاری ادراری بیش فعالی دترسور
مثانه بیش فعال
اسپاسم همی فاشیال
خطوط گلابلار (خطوط اخم بین دو ابرو)
خطوط پنجه غازی یا پا کلاغی

موارد استفاده کمتر شایعتر از سم بوتولینوم:

آشالازی (مشکل مری با علائمی مانند سختی بلع)
شقاق مقعد و آنیسموس (اختلال در عملکرد اسفنکتر مقعد)
سیالوره (ترشح بیش از حد بزاق)
رینیت آلرژیک (التهاب حساسیتی بینی)
اختلال عملکرد اسفنکتر اودی (دریچه کبدی پانکراسی)
فلج مغزی
دیستونی اورو مندیبولار (انقباض قوی فک، صورت    و/ یا    زبان)
دیستونی حنجره (انقباض قوی تارهای صوتی)

تزریق بوتاکس پیشانی چگونه انجام می شود؟

تزریق بوتاکس پیشانی به صورت پودری است، این ماده در نمک (کلرید سدیم) رقیق می گردد و تزریق آن به طور مستقیم به بافت عصبی عضلانی انجام می پذیرد. سم بوتولینوم ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد تا اثر کند، که این نشان دهنده زمان مورد نیاز سم برای ایجاد اخلال در روند سیناپتوزومال (انتقال پیام عصب به عضله) است. در شرایط بسیار نادر، ممکن است برای مشاهده اثر کامل سم بوتولینوم نیاز به زمانی تا ۵ روز می باشد.

تزریق بوتاکس نباید در زنان باردار یا شیرده و افرادی که سابقه یک واکنش آلرژیک قبلی به داروها یا هر یک از مواد تشکیل دهنده آن را داشته اند، استفاده گردد.

خطرات و عوارض جانبی بوتاکس لب

به طور کلی تزریق بوتاکس به خوبی تحمل گشته و عوارض جانبی معدودی وجود دارد. در موارد نادر فرد ممکن است به دلیل استعداد ژنتیکی، واکنشی غیر معمول خفیف و گذرا به دارو داشته باشد.

حدود ۱٪ از مردم بدنشان پس از دریافت تزریق سم بوتولینوم نوع  A، آنتی بادی هایی بر علیه سم می سازد و درمان های بعدی را بی اثر می سازد. در افرادی که برای دیستونی گردنی تحت درمان با سم بوتولینوم نوع B بوده اند، تولید آنتی بادی در ۴۴٪ از بیماران دیده شده است.

علاوه بر اثرات مورد انتظار، تزریق بوتاکس ممکن است در موارد کمی دارای اثرات ناخواسته ای شود که عمده ترین آنها شامل موارد زیر است:

درد خفیف، تورم یا قرمزی موقت در محل تزریق
بی حسی گذرا
سردرد خفیف
بی قراری
افتادگی موقت ابرو یا پلک فوقانی
ضعف موقت پلک تحتانی

 

اطلاعات ایمنی مهم و کاربردهای مورد تایید بوتاکس صورت

بوتاکس صورت، در موارد نادر ممکن است عوارض جانبی جدی را ایجاد کند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر بعد از تزریق (ساعت ها یا هفته ها) هر یک از مشکلات زیر را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکلات بلع، تکلم یا تنفس، به علت تضعیف عضلات مرتبط، می تواند شدید باشد و منجر به از دست دادن زندگی شود. اگر این مشکلات قبل از تزریق نیز وجود داشته باشد، احتمال خطر بیشتر خواهد بود. مشکلات بلع ممکن است چند ماه طول بکشد.
  • گسترش اثرات سمی. اثر  تزریق بوتاکس ممکن است در نواحی دور از محل تزریق تاثیر بگذارد و باعث ایجاد علائمی جدی از قبیل: از دست دادن قدرت و یا ضعف کلیه عضلات، دو بینی، تاری دید و افتادگی پلک ها، خس خس و یا تغییر یا از دست دادن صدا، ، از دست رفتن کنترل مثانه، مشکل تنفس و اشکال در بلع شود.

واحدهای دوز یکسان نیستند یا با سایر محصولات مشابه سم بوتولینوم قابل مقایسه نیستند.

موردی جدی تایید شده ای در مورد گسترش اثر تزریق بوتاکس در دوز توصیه شده برای درمان خطوط اخم، خطوط پنجه کلاغی و یا خطوط پیشانی گزارش نشده است.

بوتاکس ممکن است در عرض چند ساعت تا چند هفته پس از مصرف باعث از دست دادن قدرت یا ضعف عمومی عضلات، مشکلات بینایی یا سرگیجه شود. اگر این اتفاق افتاد، رانندگی نکنید، با ماشین آلات کار نکنید و سایر فعالیت های خطرناک را انجام ندهید.

واکنش های شدید و یا فوری حساسیتی که به صورت نادر تاکنون گزارش گردیده عبارتند از: خارش، بثورات، تاول های قرمز خارش دار، خس خس، علائم آسم، سرگیجه یا احساس عدم تعادل. در صورت داشتن علائم خس خس یا آسم و یا وجود سرگیجه یا ضعف شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر در ۴ ماه گذشته هر محصول دیگری حاصل از سم بوتولینوم ( دیسسپورت، نورونوکس، زئومین و … ) دریافت کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر اخیرا آنتی بیوتیک تزریقی دریافت کرده اید، اگر بازکننده های عضلات گرفته اید، داروهای ضد حساسیت یا سرماخوردگی، خواب آورها، آسپیرین و دیگر رقیق کننده های خون را با اطلاع پزشک خود برسانید.

 

استفاده های تایید شده بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک داروی تجویزی است که به عضلات تزریق می شود و برای بهبود موقتی ظاهر چروک های متوسط ​​تا شدید، چروک های پیشانی، خطوط پنجه کلاغی و خطوط اخم بین ابروها در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

س:  بوتاکس® Cosmetic چیست؟

  •  BOTOX® Cosmetic اولین و تنها درمان مورد تایید FDA است که به طور موقت خطوط متوسط ​​تا شدید اخم، پنجه کلاغی و پیشانی در بزرگسالان را بهتر می کند
  • یک درمان سریع ۱۰ دقیقه ای با حداقل نقاهت
  • شما ممکن است شروع نتایج را در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق در مورد خطوط اخم متوسط ​​تا شدید ببینید
  •  BOTOX® Cosmetic نتایج قابل پیش بینی و ظریفی را ارائه می دهد، بنابراین شما خودتان خواهید بود، فقط با خطوط قابل توجه صورت به میزان کمتر

 

س: در مورد تزریق بوتاکس چقدر تحقیق شده است؟

BOTOX® Cosmetic بیش از ۱۵ سال تحت مطالعات بالینی بوده و در مورد آن به طور گسترده تحقیق شده و مورد بررسی قرار گرفته و حداقل در ۹۶ کشور تایید شده است. ایمنی و کارآیی در بیش از ۴۹۵ مقاله تشریح شده و در مجلات علمی و پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

س: تزریق بوتاکس چگونه عمل می کند ؟

تزریق بوتاکس یکی از علل زمینه ای خطوط اخم، پاکلاغی و پیشانی را مورد هدف قرار می دهد – انقباضات عضلانی مکرر ناشی از اخم کردن، تمرکز کردن، لبخند زدن و بالا بردن ابرو در طول سالها. پزشک شما به درون این عضلات BOTOX® Cosmetic را تزریق می کند تا به طور موقت فعالیت عضلانی را کاهش دهد. شما به تدریج متوجه صاف شدن قابل مشاهده خطوط اخم بین ابروها، خطوط پاکلاغی (کناره خارجی چشم) و خطوط پیشانی خود خواهید شد.

 

س: چه موقع نتایج تزریق بوتاکس را خواهم دید؟

شما ممکن است در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت متوجه شروع نتایج شوید، این نتایج تا ۴ ماه برای خطوط اخم متوسط ​​تا شدید ماندگاری دارد.

 

س: آیا چهره من متفاوت یا غیر طبیعی خواهد شد؟

BOTOX® Cosmetic یک درمان حساس به تکنیک است. شما هنگامی که توسط پزشکی که دارای مجوزهای مربوطه است و به آناتومی صورت آشناست، تحت درمان با تزریق بوتاکس قرار می گیرید، می توانید برای حصول نتایج دلخواه به آن اعتماد کنید. بنابراین شما بعد از رسیدن به نتیجه، چهره تان مانند قبل خواهد بود، فقط با خطوط قابل توجه کمتر. هیچ کس نباید متوجه شود که کاری انجام داده اید.

س: چه انتظاری باید از تزریق بوتاکس داشته باشم؟ آیا درمان دردناک است؟

بعضی بیماران که بوتاکس را تزریق کرده اند احساس نیشگون گرفته شدن را گزارش کرده اند. پزشک شما ممکن است برای بی حس کردن محل تحت درمان از یخ استفاده کند. اگر شما باز هم نگران ناخوشایندی تزریق هستید، پزشکتان می تواند قبل از درمان از کرم بی حسی موضعی استفاده کند.

 

س: درمان چه مدت زمان می برد؟


پروسه تزریق به سرعت طی ۱۰ دقیقه انجام می پذیرد. پزشکتان اهداف درمان را برای شما تشریح خواهد کرد و تحلیلی از وضعیت صورتتان برای تعیین مناطق مناسب درمان به شما ارائه خواهد کرد.

س: مدت زمان نقاهت پس از درمان چقدر است؟


درمان به کمترین زمان نقاهت نیاز دارد. بنابراین شما می توانید بلافاصله پس از ترک مطب پزشکتان، به فعالیت های عادی روزمره خود بپردازید.

س: چند تزریق برایم انجام خواهد شد؟

 BOTOX® Cosmetic با توجه به اهداف و نیازهای شما برنامه ریزی خواهد شد. هنگامی که با پزشکتان مشاوره می کنید، او درمان مناسب برای هر منطقه ای را که می خواهید انجام دهید تعیین می کند، از جمله خطوط متوسط تا شدید اخم، پاکلاغی ها و پیشانی. به یاد داشته باشید تنها بوتاکس است که برای درمان هر سه این نواحی مورد تایید قرار گرفته است.
برای چروک های پاکلاغی، پزشکتان ۳ ناحیه از عضله کناره خارجی چشم را تزریق می کند. این تزریقات در عضله سمت مقابل هم تکرار می شود.
برای خطوط اخم، پزشک شما معمولا پنج تزریق را در عضلات بین ابروها و پیشانی انجام خواهد داد.
برای خطوط افقی پیشانی هم، پزشکتان ۵ تزریق را در عضلات پیشانی تزریق خواهد داد.

 

س: عوارض جانبی شایع در مطالعات بالینی چه بوده است؟

 

در بررسی ها سه درصد از بیمارانی که تحت تزریق خطوط اخم بوده اند افتادگی پلک را تجربه کرده اند، در یک درصد بیماران مورد مطالعه تزریقات پاکلاغی، تورم پلک گزارش شده و یک درصد از بیماران در مطالعات خطوط افقی پیشانی افتادگی ابرو را گزارش نموده اند. سایر عوارض جانبی دیگر عبارتند از: خشکی دهان؛ ناراحتی یا درد در محل تزریق؛ احساس خستگی؛ سردرد، گردن درد؛ مشکلات چشم: دوبینی، تاری دید، خشکی چشم؛ و واکنش های آلرژیک. این عوارض جانبی بوتاکس زیبایی BOTOX® Cosmetic جدی نیستند و نادر می باشند.

 

س: آیا می توانم در تزریق بوتاکس صرفه جویی کنم؟

بله اما مراقب بوتاکس های ارزان و بی کیفیت باشید. هزینه شما نه تنها شامل قیمت برند می شود، بلکه مهمتر از آن، شامل مهارت و کارآزمودگی پزشکی که درمان را برایتان انجام می دهد هم می شود.

 

س: آیا آقایان هم درمان تزریق بوتاکس زیبایی BOTOX® Cosmetic را انجام می دهند؟

 

بله، تعداد آقایانی که تزریق بوتاکس زیبایی BOTOX® Cosmetic کرده اند به طور کلی در طول ۲۰ سال گذشته ۳۲۵ درصد افزایش یافته است و تعداد آقایانی که به طور خاص درمان مانند بوتاکس زیبایی BOTOX® Cosmetic را انتخاب کرده اند به سرعت افزایش یافته است – تنها در سه سال گذشته ، بیش از یک میلیون عمل تزریق بوتاکس زیبایی BOTOX® Cosmetic سهم آقایان بوده اند. در بررسی ها، اکثریت مردان می گویند که مایلند ظاهرشان بهتر باشد و از تغییراتی که در آینه می بینند ناراحت می شوند. ۸۰٪ اولویت برای چین های پاکلاغی ست، در حالی که ۷۴٪ خطوط افقی پیشانی را اولویت بالاتر قرار می دهند و ۶۰٪ بیشتر دوست دارند خطوط اخم خود را درمان کنند.

 

تماس با ما: 02144219771

18 نظر در مورد “بهترین بوتاکس دنیا در کدام کلینیک ها فراهم است؟;

    1. به طور خلاصه. بوتاکس یک داروی ساخته شده از سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. این همان سمی است که باعث ایجاد یک نوع مسمومیت غذایی خطرناک به نام بوتولیسم می شود. پزشکان از این دارو در دوزهای بسیار کوچک برای درمان برخی بیماری ها و مشکلات از جمله صاف کردن چین و چروک های صورت و بهبود ظاهر شما استفاده می کنند.

    1. در درجه اول توانایی بوتاکس در مورد بهبود ظاهر چین و چروک های صورت مورد توجه قرار گرفته است. همچنین از بوتاکس برای درمان مشکلاتی مانند اسپاسم گردن (دیستونی گردن ) ، تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز) ، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده می شود. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است به جلوگیری از میگرن مزمن کمک کند.

    1. اثرات بوتاکس به طور کلی ، ۴-۶ ماه طول می کشد. مطمئناً بیمارانی هم وجود دارند که دوام بوتاکس در آنها بیشتر از ۶ ماه و یا در مواردی کمتر از ۴ ماه است. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است در برخی افراد دوام بوتاکس در جلسه اول بیشتر باشد و در برخی با تکرار جلسات اثرات بوتاکس دارای دوام بیشتری خواهد بود.

    1. اگرچه سم بوتولینوم تهدید کننده زندگی است ، دوزهای اندکش مانند میزانی که در بوتاکس استفاده می شود بی خطر تلقی می شود. در حقیقت ، تنها ۳۶ مورد عوارض جانبی مرتبط با استفاده از بوتاکس زیبایی بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) گزارش شده است.

    1. فیلر (ژل) ها ممکن است نتایج طولانی مدت تری داشته باشند ، اما فیلرها هم در موارد نادری احتمال ایجاد عوارض جانبی را دارند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که بوتاکس و فیلرها هر کدام مشکلات متفاوتی را درمان می کنند و معمولاً در نواحی متفاوتی از صورت مورد استفاده قرار می گیرند.

    1. خانم های باردار و شیرده و افرادی که بیماری های مربوط به عصب (نورولوژیک) دارند نباید از بوتاکس استفاده کنند. از آنجا که بوتاکس به همه چین و چروک جواب نمی دهد، ابتدا باید با پزشک زیبایی خود مشورت کنید.

    1. بیشتر بیماران معمولاً استفاده از بوتاکس را در سن ۳۰ سالگی انجام می دهند ، برخی حتی در زودتر در اواسط دهه سوم . می توان از اثرات پیشگیری کننده ی بوتاکس قبل از ۲۵ سالگی هم بهره مند شد ، اما در سنین پایین تر از آن ، احتمال اینکه خطوط قابل توجهی ایجاد شود و موجب نگرانی گردد، کم است.

    1. آنچه شما باید قبل از گرفتن بوتاکس بدانید:

      داروی بوتاکسی که برایتان استفاده می شود ساخت چه کشوری است
      داروهای رقیق کننده خون مصرف نکرده باشید
      مشاوره قبل از انجام عمل بسیار مهم است.
      کبودی در صورت ایجاد، بهبود می یابد.
      بوتاکس معادل ژل (فیلر) نیست.
      کارتان طی چند دقیقه انجام می شود.

    1. هنگامی که اثر دارو تمام می شود چین و چروک ها به حالت قبلی خود باز می گردد. عدم تزریق مجدد باعث افزایش چین و چروک ها نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *